top of page

Chemiebedrijf Borealis investeert 1 miljard in nieuwe fabriek in Antwerpen

Met een investering van 1 miljard euro door Borealis zet de Belgische chemiesector opnieuw zijn voetsporen naast die van de VS, het Midden-Oosten en Azië. “Antwerpen is de locomotief van Europa.”


Na drie jaar voorbereidend werk heeft het chemiebedrijf Borealis beslist om een nieuwe propyleenfabriek te bouwen in de Antwerpse haven. Dit levert op termijn 100 extra banen op, terwijl tijdens de bouw op piekmomenten tot 2.000 mensen op het terrein werken. Dit is een van de grootste investeringen in de Europese chemiesector van de afgelopen jaren.


De installatie zal een capaciteit hebben van 750.000 ton propyleen per jaar, 10 procent van de productie in Europa.



Begin van iets meer


De Belgische chemiesector, goed voor 60.000 jobs, heeft de voorbije jaren ongeveer 2 miljard euro aan investeringen aangetrokken, voornamelijk voor uitbreidingen en het wegwerken van knelpunten in bestaande installaties. ‘Wat Borealis doet is van een heel andere orde. Dit zet Antwerpen op de wereldkaart", aldus Beckx.


De PDH-fabriek van Borealis zal een capaciteit hebben van 750.000 ton propyleen per jaar, wat de totale productie in Kallo op meer dan een miljoen ton brengt. “Dat komt neer op iets minder dan 10 procent van de productie in Europa, allemaal op één locatie. Dat is veel", zegt Van De Velde. Als alles meezit, gaat de fabriek in de eerste helft van 2022 in bedrijf.




Chemie cluster


Sterker nog, ons land herbergt het op één na grootste chemiecluster (na Houston) ter wereld. Alle grote chemiebedrijven hebben een vestiging in de regio Antwerpen en zijn met elkaar verbonden door een netwerk van honderden kilometers pijpleidingen, waarbij de output van de ene fabriek de input vormt van de andere.


‘Dat is een enorm logistiek voordeel’, zegt Van De Velde. “We leveren propaan via zeeschepen uit alle hoeken van de wereld. Deze wordt aan de andere kant van de kade in tanks gelost en per pijpleiding naar onze installatie gebracht. Ons propyleen bereikt op zijn beurt onze klanten via pijpleidingen en tot aan onze site in Beringen 80 kilometer verderop. Er is geen vrachtwagen bij betrokken.”



Source: De Tijd, Borealis, GVA

bottom of page